5 Ocak 2012 Perşembe

MEB 2005 TÜRKÇE 8. DERS KİTABI "ERGENEKON DESTANI" METNİ RESİM İNCELENMESİ

KİM OLUŞTURMUŞ?
¢  Bu resmi kimin oluşturduğu açıkça belirtilmemiştir.
¢  Sadece kitabın başında “Görsel Tasarım” başlığı altında:
  Pınar BOYNUZOĞLU
  Hafize Nur ENSARİ
  İhsan TÜRK
  Nuran ÜNAL
¢  Ancak bu isimler her ne kadar sayılsa da tam olarak hangi resmi hangi ressamın yaptığının belirtilmemesi bize tam olarak kaynak sunmamaktadır.

DİKKAT ÇEKİCİ HANGİ ÖGELER KULLANILMIŞTIR?
¢  Teknik açıdan:
  Resim olarak ilk resimde olduğu gibi çizgi resim kullanılmıştır.
  Resimde parlak renkler kullanılmıştır.
¢  Ayrıca:
  Çadır ve çadırda başkalarını dinleyen bir adam,
  Ellerinde avları bulunan bir topluluk ve elinde baltasıyla odun kesen bir insan,
  Atı üstünde iki insan,
dikkat çekici öğelerdir.

BAŞKALARI BU RESMİ NASIL ANLAMLANDIRMIŞTIR?
¢  Bu resim çok çeşitli şekillerde anlamlandırılabilir:
1.            Türklerde dayanışma,halkı dinleme olduğu
(Eski Türkler hakkında tarihsel bilgisi olan bir çocuk)
2.            Bozkır hayatının çok zor olduğu (Daha önce bozkır hayatı hakkında bilgisi olan bir çocuk)
3.            Bozkır hayatında ata binme ve avcılığın önemli olduğu (Yine bilgisi olan bir çocuk)
4.            Türklerin hayvanları öldüren cani olduğu (Bozkır hayatı ile ilgili hiçbir bilgisi olmayan çocuk)
gibi şekillerde anlamlandırılabilir.

RESİM OLUŞTURULURKEN GÖZ ÖNÜNE ALINAN VE GÖZ ARDI EDİLEN ÖĞELER
¢  Göz önüne alınan değerler:
  Türklerde hükümdarın halkı dinlemeyi önemli gördüğü,
  Türklerin bozkır hayatı yaşadığı,
  Herkesin toplum hayatında etkin olduğu gibi
Türklere ait tarihsel özelliklerdir.
¢  Göz ardı edilen değerler:
  Türklerde kadın erkek ayrımı olmadan herkes eşittir.
  Türklerde giyim tarzı pantolondur.Çünkü pantolon bozkır yaşamına daha uygundur.Fakat resimlerde çok kısa etek giydirilmiştir.
Türklere ait tarihsel özelliklerdir.

RESİM NEYİ AMAÇLAMIŞ?
¢  Resim:
  Resim Eski Türklerin yaşamını anlatmayı,
  Eski Türklere ait bir destanı yansıtmayı,
  Metni anlamlandırmayı ve desteklemeyi,
amaçlamıştır.
¢  Ancak resimde göz ardı edilen öğeler nedeniyle başarısız olunmuştur.

KİTAP İNCELEME KRİTERLERİNE GÖRE RESMİN İNCELENMESİ
¢  Farklı bir açıdan bakacak olursak:
¢  Çocuk resimleri veya başka bir deyişle kitaplarda yer alacak resimler gelişim dönemlerine göre bazı özellikleri taşımalıdır.
¢  Özellikle 13-14 yaşlarında bir çocuğa ait bir kitaptaki resimler:
  Esnek çizim olmamalı,
  Gerçeğe uygun çizim veya fotoğraf olmalı,
  Metinde anlatılanı desteklemeli hatta anlatılmayanı sezdirmeli,
  Ahlaki açıdan uygun olmalı,
  Metinin okunabilirliğini engellememeli,
  Resim oranı iki sayfanın 4-1 kadar olmalı,
son iki karakter hariç bu metinde kullanılan resimler uygundur denilebilir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder